NZ Zuidereiland 2 - Reisverslag uit Oamaru, Nieuw Zeeland van Sabine Rene Tessa Ella - WaarBenJij.nu NZ Zuidereiland 2 - Reisverslag uit Oamaru, Nieuw Zeeland van Sabine Rene Tessa Ella - WaarBenJij.nu

NZ Zuidereiland 2

Door: bloemetjesopreis

Blijf op de hoogte en volg Sabine Rene Tessa Ella

03 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Oamaru

We zitten in Oamaru. Het zuidelijkste punt hebben we alweer gehad en zijn langzaam omhoog aan het kruipen richting het eindpunt Christchurch. Met nog een week hier in NZ te gaan en een maand in totaal, gaat het opeens razend snel.

De laatste update kwam uit Wanaka. Na dit stadje belandden we in Queenstown. En hier moesten we even al onze vooroordelen over NZ-stadjes bijstellen. Mooi, gezellig, goed gesitueerd aan het meer, hippe kroegen en restaurants. Helemaal goed. En veel te doen, dus top om er even wat langer te blijven.
En de Jetboat was een mooie familiaire adrenaline boost. Zelfs Ella mocht mee, na wat bijstellen van haar leeftijd. Aan boord was ze wel wat stilletjes en onder de indruk, maar ze vond het toch wel heel cool. Maar wellicht volgende keer misschien toch niet zeggen dat ze 5 is!

Regenachtig

Milford Sound ligt in het zuid-westen van het zuider eiland. Hier meten ze de regenval niet in mm maar in meters. 200 dagen per jaar regen daar, dus uiteraard ook toen wij er waren. De sounds zijn gewoon fjorden, en met een boot vaar je langs een formidabel landschap. Een zonnetje was natuurlijk mooi geweest voor de foto's, de regen maakte er echter met duizenden watervallen een feeërieke happening van (en zo praat je slecht weer goed natuurlijk!). De rit naar de fjorden zelf, zo'n 2,5 uur, was echter één van de mooiste ritten die we mee maakten. Prachtige landschappen, watervallen, hooggebergten en canyons wisselden elkaar af.
En achterin zitten nog steeds Tessa en Ella, volstrekt stoïcijns wat betreft de indrukken van buitenaf. En al duizenden km vermaken ze zich prima. Tekenen, kleien, converseren, elkaar de hersens inslaan, je kent het wel. En de dvd speler maakt uiteraard overuren. Fantastisch dat ze zich met maar enkele dvd's blijven vermaken. Pipi Langkous hebben ze al 20 keer gezien, het blijft leuk (veel keus hebben ze overigens ook niet). En op elke nieuwe plek stappen ze met een heerlijke onbevangenheid uit, om weer leuke nieuwe dingen te ondernemen met ons.

Jingle bells

En met kerstavond zaten we weer in een ouderwets, stilvallend en uitgestorven stadje, Te Anau. De naam zegt het bijna al. Dit ging ons uiteraard te ver en we besloten terug te rijden naar Queenstown om nog een beetje kerstsfeer op te snuiven. Ok, verder dan een paar kerstmutsdragende obers kwam het ook niet, maar we zaten er gezellig.

Pinguïns

Dunedin en Oamaru, aardige plaatsjes aan een prachtige kust. Hier kun je je niet om de Pinguin heen. Ze hebben ze in allerlei soorten en maten. Erg vermakelijk om ze te zien. Zelfs 's avonds op een tribune gezeten en gekeken hoe ze in grote getale van het vissen terugkeerden en in hordes van 50 de rotsen op klauterden, zich volstrekt niets aantrekkend van al die starende toeristen. Bijzonder om te zien, wel erg maf op zo'n tribune.

Dolle boel

Oud en nieuw was een bruisend feest. Met z'n tweeën de champagne geopend. De kurk landde met een gedempte plof eenzaam op het gras. Verder was het in het dorp doodstil. Iedereen sliep. Tja, van de Nieuw Zeelanders moet je het niet hebben!
Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen allemaal!

Bij de foto's:

1 en 2: uitkijkpunt bij Queenstown
3 t/m 7: in gepaste kledij in de jetboat en raggen maar
8: camping tafereel, het is nog rustig in het laagseizoen
9: on the move, koffie momentje
10: onderweg naar Milford Sound, wachtend voor de tunnel in het hooggebergte
11 t/m 21: Milford Sound.Een sound is gevormd door een rivier en een fjord door een gletsjer, dat je het effe weet
22 t/m 27: bij Dunedin schiereiland. Met een quad en in charmante outfit tegen de modder, op zoek naar pinguïns en zeeleeuwen.
29: Ella eindelijk onder controle
30: Stilleven
31 t/m 32:Taieri gorge railway; een oude trein zoekt een weg van zeenivo via een onmogelijke route door gorges, tunnels en over bruggen om in het hoogland te verrijzen.
33: weer een luge, konden we niet weestaan, wie gaat er winnen?
34 en 35: Moeraki's boulders; vreemde ronde rotspartijen in zee, lijken net Bosche Bollen
36 en 37: altijd gedacht dat dit soort borden voor de lol was, maar inderdaad is het oppassen geblazen. Deze zaten onder de auto

• 03 Januari 2011 - 08:44

Caroline T:

Lieve Bloemetjes, wat heerlijk is het toch om steeds te lezen wat jullie zo ver weg van ons meemaken. Prachtige natuur zo te lezen, maar gelukkig volgend jaar geen eenzame kerst en oud en nieuw!! Happy New Year!! Hier is de witte kerst weer voorbij, gelukkig!! Heb wel genoeg van die sneeuw; kids vandaag weer naar school en het werkende leven begint weer vrolijk in 2011 :) Geniet weer verder daar en we kijken uit naar het volgende verslag. X Caro, Dick, Barbara en Maurits

• 03 Januari 2011 - 09:01

Ellen:

Happy New Year!!
    x

• 03 Januari 2011 - 20:44

Mieke En Ko:

Hallo Sabine Rene Tessa en Ella,
    Allereerst natuurlijk een gelukkig en vooral gezond 2011, eindelijk ook een paar daagjes vrij en eens jullie site bezocht en mij vermaakt met de verslagen en foto's, wat een geweldige trip zijn jullie aan het maken, dat wordt straks een zware dobber om weer in het gareel te moeten!
    Wij wensen jullie nog een heerlijke maand toe en hopen dat jullie gezond weer aan de JVL zullen verschijnen, geniet met volle teugen!
    Groet Ko en Mieke

• 03 Januari 2011 - 20:47

Quita:

Gelukkig Nieuwjaar XXX

• 03 Januari 2011 - 20:49

Se:

Hi mates, een mooi en gelukkig 2011 gewenst vanuit een grijs en sneeuwloos Amsterdam. Geniet nog met volle teugen van jullie laatste maand! Wij gaan ondertussen uitzoeken waar die bloody nieuwe school van de kids ligt (far far away)...
    Groetjes, Se, Niek en kids

• 03 Januari 2011 - 20:52

Hans & Foekje:

Happy New Year mates!

Bij jullie is het nu al de 4e Januari..... wij hebben onze eerste working day at the office er alweer opzitten. Lucky bastards..

Zitten jullie aan de barbie of is het daar te koud voor, zo dicht bij de 40e zuidelijke breedtegraad?
    Lekker genieten, straks geloof ik naar Tahiti (oppassen dat jullie niet inchecken voor Haiti..... bij D.W.D.D. hadden ze een briljant filmpje over een dame die zich hierin heel vervelend vergistte.. ahum. Tot mails, x Foekje & Hans

• 03 Januari 2011 - 20:52

Miranda:

HAPPY NEW YEAR aan alle bloemetjes! wat ziet het er allemaal onwaarschijnlijk mooi uit! 2011 kan nu al niet meer stuk ! veel plezier en genieten samen! Liefs van Miranda Martin & kusje Bo x

• 03 Januari 2011 - 22:40

Mirjam En Pieter:

laiverds, een heel gelukkig nieuwjaar!!! Wat een genot om te lezen allemaal en leuke foto's, super om dit allemaal mee te maken ook voor de kids!! Geniet er nog van, hier is de sneeuw bijna weg en de vakantie is jammer genoeg weer voorbij. Pieter gaat deze week nog even kijken bij de Zhivago. liefs en groeten Mirjam,Pieter en kids

• 05 Januari 2011 - 13:03

Jip En Machteld:

Aloha,
    Een gelukkig nieuwjaar met speciale knuffels voor tessa van Jip! Vandaag voora het eerst naar het tijdelijke school gebouw. Jip vroeg of Tessa er al weer was, helaas die is nog een maandje weg. Was allemaal wel even wennen in dat andere gebouw. Op straat een soort verkeersinfarct met voornamelijk fietsers, bakfietsen en hier en daar een auto! Er is daar natuurlijk niet zo´n fijn binnenpleintje waar je je kids kan ophalen. Jullie vermaken je goed zo te lezen. Hier is pippi ook zwaar favoriet trouwens, en toen ik klein was kan ik me ook herinneren dat ik het liefs pippi wilde zijn. Jip heeft die DVD´s ook helemaal grijs gedraaid. Nou geniet er dan nog maar ff van.
    ciao en weer vooral veel groetjes voor Tessa van Jip.

• 07 Januari 2011 - 13:08

Carlotta En Co:

Lieve Tessa en Co.!!! Heel veel dank voor de super kaart voor mijn verjaardag! Ik ben er zo blij mee. Het was de icing on the cake. Ik had een hele leuke dag met lekker veel cadeau's. 's middags kwamen er wat vriendinnetjes taart eten en daarna kwamen hun ouders ook en hebben we met elkaar gegeten. Vandaag vier ik mijn verjaardag op school en daar zal ik later over vertellen. Liefs van carlotta.
    Lieve familie, voor jullie een heel mooi jaar gewenst en dat jullie nog heerlijke dagen zullen hebben en ook weer goed in Amsterdam zullen landen. Hier alles goed. Zoals jullie al lazen zijn de kinderen naar de nieuwe school en dat is voor iedereen weer heel spannend en leuk. Lekker op de fiets door het park naar een mooi oud schoolgebouw. Ontzettend bedankt voor de kaart voor carlotta. Ze is er heel erg blij mee. Zo is Tessa helemaal er bij! En wat een schitterende foto' 's zijn er te bewonderen. Heel bijzonder om zo een beetje met jullie mee te reizen. Geniet nog van de komende weken en veel liefs, Alou.

• 07 Januari 2011 - 18:43

Tijmen En De Rest:

Wat een leuke foto's en wat een mooie reis!

We zijn heel enthousiast over jullie leuke foto's!

Groeten

Fam Verver-Keijzer

• 07 Januari 2011 - 21:08

GeertjeMarije:

Hey Sabine Scroppino!
    Wat een jaloersmakende foto's, echt geweldig mooi die trip van jullie!
    Enjoy met volle teugen en tot over een maandje, kunnen we onder het genot van limoenijs je avonturen doornemen!
    Grtz GeertjeMarije
Sabine Rene Tessa Ella