Outbacks - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sabine Rene Tessa Ella - WaarBenJij.nu Outbacks - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sabine Rene Tessa Ella - WaarBenJij.nu

Outbacks

Blijf op de hoogte en volg Sabine Rene Tessa Ella

28 Juli 2015 | Australië, Cairns

Nadat we Fraser Island achter ons hadden gelaten, trokken we langs de Sunshine coast langzaam omhoog. Dit is ook de kust waar veer gesurfd wordt. Noosa beach en Agnes Water zijn mooie stekken waar grote golven aan land komen. Ook de wat kleinere golven gelukkig voor de beginnelingen onder ons. En met een paar lessen konden we al aardig blijven staan. Nog geen eredivisie niveau maar toch.
Hier kwam overigens, naast de mooie golven, in 1770 ook Captain Cook aan land. De ontdekker van Australië. Dorpje noemden ze toen maar 1770! Wel handig systeem om jaartallen te onthouden.

Hier beginnen ook de lange ritten door de Outbacks. Niemand die precies kan vertellen wat dat zijn, maar met urenlange ritten, zonder al te veel tegenliggers, zonder eigenlijk überhaupt iets, krijg je toch wel een aardig idee. De ritten zijn een genot om mee te maken. Prachtige natuur (en ok, soms minder prachtig) wisselt elkaar geleidelijk af. Beetje Franse Provence afgewisseld met Afrikaanse savanne. En natuurlijk de spanning of we het gaan halen naar de volgende pomp, want preventief voltanken, zit nog niet zo in ons systeem. En onderweg doen we steeds wie de meeste kangoeroes ziet. Steevast wint de chauffeur, want de dode langs de weg tellen ook mee. Wat een kerkhof zeg!
Bij Airlee Beach gingen we naar de Whitsundays. Een eilanden groep met bizar mooie natuur, stranden en lagunes. De derde meest gefotografeerde plek van Australië (erg benieuwd hoe ze dat soort statistieken bijhouden overigens!).
Van Airlee Beach gingen we naar Townsville. We sliepen bij Robert, ook een straatgenoot van vroeger uit Maastricht (Rene is nog naarstig op zoek naar geëmigreerde vriendjes uit de Spierdijkerweg!) Was heel gezellig, origineel Australische en uitgebreide BBQ uiteraard. En weer even de luxe geproefd van echte bedden.
Townsville is een leuke stad aan de zee. Mooie stranden in de stad. Heerlijk gezwommen. Vreemd dat we de enige waren overigens.
Einde vd middag zagen we de reden: bordje met verboden te zwemmen ivm gesignaleerde krokodillen. Ondanks de lekkere bedden sliepen we toch wat minder goed die nacht!
Na Townsville kwamen we bij Mission Beach waar de kangoeroes en cassowaries (soort emu's maar dan kleurrijker) vrij over de camping liepen.
We komen steeds noordelijker. Het wordt ook steeds tropischer.
Cairns is een vd beste plekken voor het Great Barrier Reef. Prachtig gesnorkeld. Tessa en Ella moesten even slikken bij het zien van zoveel en grote vissen maar eenmaal door was het adembenemend. Wij nog een fantastische duik gemaakt (Ipad voor de meiden op de boot gaf onder water veel rust!)
Het noordelijkst dat we komen is Cape Tribulation. Volledig omsingeld door regenwoud (van te voren Australië niet echt geassocieerd met regenwoud!), zit je in the middle of nowhere. Geen internet geeft meteen het gevoel volledig geïsoleerd van de wereld te zijn. Om hier te komen moet je ook met een Ferry en na Cape houdt de weg ook op. Alleen met een 4x4 kom je verder. Eén vd kenmerken van regenwoud is dat het er nog al eens regent, wat ons verblijf dan ook niet onnodig lang gemaakt heeft.
We zijn terug in Cairns. Laatste dagen Australië hier. Nog even boemerang en speerwerp les gehad van de Aboriginals. Sommige boemerangs komen inderdaad terug. De rest zijn ze nog aan het zoeken. En uiteraard ook wat obligate dansen bekeken.
Gisteren de camper ingeleverd, klaar voor de volgende halte: Fiji.

Hier nog de links naar twee filmpjes:

Sabine Rene Tessa Ella

Actief sinds 10 Aug. 2010